Przedmiot inwestycji
Przedmiotem
inwestycji jest budowa drogi ekspresowej S7 od Nowego Dworu Gdańskiego (bez
węzła Nowy Dwór Gdański) do Obwodnicy Elbląga oraz przebudowa drogi
ekspresowej S7 w zakresie likwidacji skrzyżowania z ul. Żuławską w Elblągu i
budową wiaduktu drogowego nad droga ekspresową S7.
Projekt
budowy drogi ekspresowej obejmuję trasę główną o łącznej długości 19.137,20 m wraz
z dwoma węzłami drogowymi dwupoziomowymi:
•
węzełem „Żuławy Wschód” na połączeniu drogi S7 w km 40+251,51 z drogą krajową Nr 55 Nowy Dwór
Gdański - Malbork - Sztum - Kwidzyn - Grudziądz – Stolno,
•
węzełem ”Elbląg Zachód” w km 55+308,43 jako podłączenie ul Nowodworskiej do
drogi S7.
Odcinek
projektowanej drogi S7 dodatkowo krzyżuje się w dwóch poziomach z dwiema
liniami kolejowymi biegnącymi równolegle w odległości około 9,5m:
•
linią kolejową normalno torową Nr 256 Szymankowo - Nowy Dwór Gdański w km PKP
23,200,
• linią
kolejową wąskotorową Nr 1076 Lisewo Wąsk. - Nowy Dwór Gdański,
Dodatkowo
droga S7 krzyżuje się w dwóch poziomach bez powiązań z następującymi drogami:
•
drogą gminną ul. Tczewską (WA-16),
•
drogą powiatową Nr 2305G Nowy Dwór Gdański - Kmiecin - DK7 (wiadukt istniejący WD-32
istn. i nowoprojektowany WD-18 w ciągu drogi P-14),
•
drogą powiatową Nr 2301G Rakowiska – Solnica (WD-20),
•
drogą powiatową Nr 2345G Jazowa - Kępki (MA-22),
•
drogą powiatową Nr 1115N relacji DK7 - Adamowo- rz. Nogat (WD-24),
•
drogą powiatową Nr 1103N relacji Kępki (granica woj.) - dr.woj. Nr 527 (WD-25).
•
drogą gminną ul. Żuławską (wiadukt nad
S7)
Do
nowego powstającego układu komunikacyjnego zostaną podłączone istniejące drogi:
•
drogi gminne ul. Wałowa, Jaśminowa, bez nazwy droga gminna przedłużenie drogi
P-114 i droga gmina Nr 177014G przy obiekcie MA-21,
•
ul. Tczewska (stary przebieg drogi krajowej Nr 55),
•
droga powiatowa Nr 2345G Jazowa – Kępki,
• droga
gminna na terenie gminy Elbląg Nr 101005N po południowej stronie węzła
"Elbląg Zachód" oraz ul. Nizinna.
W ramach
zadania dla zapewnienia i utrzymania istniejących powiązań komunikacyjnych
zaprojektowano łącznie 12,4 km dróg: krajowych, powiatowych oraz innych o
znaczeniu lokalnym. Powstały nowy układ ogólnodostępnych dróg poprzecznych i
dojazdowych zapewni poprawną obsługę przyległego terenu. Projektowane drogi
dojazdowe o łącznej długości 17,8 km wraz ze zjazdami zapewnią prawidłową
obsługę komunikacyjną przyległego terenu. Na potrzeby utrzymania drogi
ekspresowej dodatkowo zaprojektowano 1,7 km dróg serwisowych. Dla prawidłowej
obsługi i zapewnienia bezpieczeństwa na drodze S7 zaprojektowano 16 wjazdów i
przejazdów awaryjnych.
Lokalizacja
inwestycji
Projektowany
odcinek drogi S7 jest zlokalizowany na początkowym odcinku na terenie
województwa pomorskiego i od km 37+979,25 do km 48+850 przebiega na terenie
Miasta i Gminy Nowy Dwór Gdański w powiecie Nowy Dwór Gdański. Na dalszym
odcinku biegnie przez tereny województwa warmińsko-mazurskiego. Od km 48+850 do
km 56+770 na terenie Gminy Elbląg w powiecie Elbląskim oraz od km 56+770 do
końca projektowanego odcinka w km 57+116,45 część pasa drogowego jest
zlokalizowana na terenie Gminy Elbląg a część na terenie miasta Elbląg. Na
terenie miasta Elbląg zlokalizowana jest przebudowa skrzyżowania drogi S7 z ul.
Żuławską.
Odcinek
drogi S7 od węzła w Nowym Dworze Gdańskim w km 37+979,25 do km 38+700 oraz od
km 39+800 do 42+400 jest trasowany w śladzie istniejącej obecnie drogi krajowa
DK7. Na odcinku od km 38+700 do 39+800 w rejonie rzeki Tugi i wiaduktu nad
istniejącą linią kolejową normalno i wąsko torową oraz istniejącą drogą krajową
Nr 55 relacji Nowy Dwór Gdański - Malbork - Sztum -Kwidzyn - Grudziądz - Stolno
z uwagi na konieczność zapewnienia normatywnych parametrów w planie jej
przebieg został poprowadzony po północnej stronie istniejącej DK7. Przed węzłem
"Żuławy Wschód" trasa drogi S7 przebiega ponownie śladem istniejącej
drogi krajowej DK7. Na odcinku od km 42+400 do końca trasy, czyli do włączenia
do Obwodnicy Elbląga przebieg projektowanej drogi S7 został wytrasowany po
południowej stronie istniejącej drogi krajowej DK7.
Cele
inwestycji:
Obecna
droga krajowa nr 7 jest jednym z ważniejszych elementów infrastruktury drogowej
zarówno w Polsce, jak i w sieci dróg o znaczeniu międzynarodowym (E77).
Projektowany
odcinek drogi krajowe S7 od Gdańska do Elbląga leży w europejskim korytarzu
transportowym IA Ryga – Kaliningrad – Elbląg – Gdańsk (Via Hanzeatica) oraz w
korytarzu z Gdańska przez Warszawę do Odessy (Via Intermare). Jednocześnie 720
km ciąg komunikacyjny Gdańsk - Warszawa - Rabka stanowi połączenie aglomeracji:
gdańskiej, warszawskiej i krakowskiej. Pomiędzy tymi szlakami komunikacyjnymi nastąpiła
wysoka dynamika wzrostu natężeń ruchu, co spowodowało wzrost zagrożenia bezpieczeństwa
ruchu drogowego i pogarszające się warunki jazdy dla pojazdów samochodowych na
istniejących odcinkach drogi krajowej nr 7 klasy technicznej GP.
W
województwie pomorskim celem budowy drogi ekspresowej S7 na odcinku KOSZWAŁY
-ELBLĄG jest uzyskanie uzasadnionego ekonomicznie oraz funkcjonalnego przebiegu
trasy, czyli optymalnego układu łączącego 4 podstawowe ciągi drogowe, powiązań
zewnętrznych miasta Gdańska do i z kierunku Elbląga. Są to następujące trasy:
•
droga krajowa Nr 91 leżąca w ciągu drogi międzynarodowej E-75,
•
droga krajowa nr S6 leżąca w ciągu drogi międzynarodowej E-28,
•
droga krajowa Nr S7 leżąca w ciągu drogi międzynarodowej E-77 oraz Autostrady A1,
jako połączenie korytarza IA z europejskim korytarzem transportowym VI Gdańsk –
Katowice - Żylina.
W
efekcie budowy drogi ekspresowej S7 nastąpi zdecydowane zwiększenie komfortu i bezpieczeństwa
jazdy, a także zmaleje czas podróży tranzytowych i docelowych do aglomeracji
trójmiejskiej, co będzie możliwe dzięki uzyskaniu właściwej hierarchizacji
sieci transportowej na rozpatrywanym obszarze. Płynność ruchu zostanie
poprawiona dzięki budowie węzłów dwupoziomowych i wyeliminowaniu
jednopoziomowych skrzyżowań drogi krajowej z innymi znaczącymi drogami, a także
dzięki znacznemu ograniczeniu dostępności, a tym samym występujących punktów
kolizji. Prognozuje się również znaczne zmniejszenie ilości i ciężkości
wypadków drogowych.
W
ramach przebudowy skrzyżowania S7 z ul. Żuławską zostanie wybudowany wiadukt
drogowy oraz zlikwidowane zostanie jednopoziomowe skrzyżowanie. Likwidacja
skrzyżowania obejmie zamknięcie przejazdu przez drogę ekspresową. Droga E-77
zostanie dostosowana do parametrów drogi ekspresowej, na której będą znajdowały
się po dwa pasy ruchu w obu kierunkach wraz z pasami awaryjnymi. Wiadukt będzie
umożliwiał rozbudowanie drogi ekspresowej do trzech pasów ruchu w każdym
kierunku.
Część
drogowa (parametry techniczne):
•
Klasa techniczna – S,
•
Prędkość projektowa Vp - 100 km/h,
•
Kategoria ruchu - KR6,
•
Dopuszczalne obciążenie nawierzchni - 115 kN/oś,
•
Skrajnia pionowa nad drogą S7 - 5,00 m,
•
Liczba jezdni - 2,
•
Szerokość jezdni - 7,00 m (2×3,50 m), (możliwa rozbudowa do 3 pasa ruchu - 3x3,50
m),
•
Szerokość pasa ruchu - 3,50 m,
•
Liczba pasów ruchu - 2x2, (możliwa rozbudowa do przekroju 2x3),
•
Szerokość pasa awaryjnego postoju - 2,50 m,
•
Szerokość pobocza ziemnego - 1,30 m (lub większa jeśli zachodzi potrzeba
lokalizacji słupów oświetlenia, urządzeń BRD oraz ochrony środowiska),
•
Szerokość pasa dzielącego wraz z opaskami - co najmniej 12,00 m, w tym opaski 2x0,50
m,
•
Minimalna szerokość korony drogi ekspresowej - 32,50 m (większa w miejscach, w
których zachodzi potrzeba lokalizacji słupów oświetlenia, urządzeń brd oraz
ochrony środowiska),
•
Pochylenia poprzeczne drogi ekspresowej na prostej - 2,5%,
•
Skrajnia pionowa obiektów nad drogą S7
- 5,0m.
Parametry
techniczne projektowanych węzłów
Węzeł
Żuławy Wschód
Łącznica
|
Typ
łącznicy
|
Vp
[km/h]
|
Kategoria
ruchu
|
L01
|
P1
|
50
|
KR5
|
L02
|
P1
|
40
|
KR5
|
L03
|
P1
|
70
|
KR5
|
L04
|
P1
|
40
|
KR5
|
Węzeł
Elbląg Zachód
Łącznica
|
Typ
łącznicy
|
Vp
[km/h]
|
Kategoria
ruchu
|
L01
|
P2
|
50
|
KR4
|
L02
|
P1
|
50
|
KR4
|
L03
|
P1
|
70
(40)
|
KR4
|
L04
|
P1
|
70
|
KR4
|
Łącznice
typu P1 jako jednokierunkowe posiadają parametry:
•
Obciążenie na oś - 115 kN/oś,
•
Szerokość nawierzchni bez poszerzeń - 6.0 m,
•
Szerokość pasa ruchu - 4.5 m,
•
Szerokość opaski prawostronnej - 1.0 m,
•
Szerokość opaski lewostronnej - 0.5 m,
•
Szerokość pasa dzielącego między łącznicami min. 3.0 m (bez opasek),
•
Szerokość pobocza umocnionego kruszywem - 2.1 m,
•
Pochylenie poprzeczne na prostej - 2 %.
Łącznice
typu P2 zaprojektowano jako dwupasowe jednokierunkowe o parametrach:
•
Obciążenie na oś - 115 kN/oś,
•
Szerokość nawierzchni bez poszerzeń - 8.0 m,
•
Szerokość jezdni - 2 x 3.5 m,
•
Szerokość opaski dwustronnej - 2 x 0,5 m,
•
Szerokość pobocza umocnionego kruszywem - 2.1 m,
•
Pochylenie poprzeczne na prostej - 2 %.
Parametry
techniczne
Obiekty inżynierskie
Obiekty inżynierskie
zlokalizowane w ciągu drogi S7 zaprojektowano na obciążenia klasy A (dopuszczalny
ciężar pojazdów 500kN) i pojazd specjalny Stanag 150, a obiekty w ciągu dróg
bocznych i serwisowych na klasę obciążeń B (dopuszczalny ciężar pojazdów
400kN).
Zestawienie obiektów
inżynierskich:
• MA-15L
i 15P - mosty w ciągu drogi ekspresowej S7 w km 39+013.92 nad rzeka Tuga,
• WA-16L
i 16P - wiadukty w ciągu drogi S7 w km 39+330.23 nad istniejącą drogą krajową
nr 55, linią kolejową nr 256 i linią kolejową wąskotorową,
• WD-17
L02 i 17 L03 - wiadukty nad projektowaną drogą ekspresowa S7 w km 40+251.51 na
węźle ”Żuławy Wschód” w ciągu drogi krajowej nr 55,
• WD-18 -
wiadukt w ciągu drogi powiatowej nr 2305G (P-14) w km 0+868.52 nad projektowaną
drogą ekspresowa S7 w km 43+084.72,
• MA-19L
i 19P - mosty w ciągu drogi S7 w km 44+256.90 nad kanałem Panieńskim i
przejściem dla zwierząt średnich,
• WD-20 -
wiadukt w ciągu drogi powiatowej nr 2301G (P-16) w km 0+443.37 nad projektowaną
drogą ekspresowa S7 w km 44+909.84,
• MA-21L
i 21P - mosty w ciągu drogi S7 w km 45+620.98 nad kanałem Izbowa Łacha i przejściem
dla zwierząt średnich,
• MA-22L
i 22P - mosty w ciągu drogi S7 w km 48+496.44 nad rz. Nogat,
• WD-24 -
wiadukt w ciągu drogi powiatowej nr. 1115N (P-19) w km 0+341.66 nad
projektowaną drogą ekspresowa S7 w km50+358.83,
• WD-25 -
wiadukt w ciągu drogi powiatowej nr. 1103N (P-20) w km 0+295.67 nad
projektowaną drogą ekspresowa S7 w km 54+355.59,
• WD-26
L03 i WD-26 L01 wiadukty na węźle ”Elblag-Zachód” nad proj. drogą S7 w km
55+308.43,
• TU-29 -
tunel dla pieszych pod drogi S7w km 56+409.12,
• MA-33L
i 33P - mosty w ciągu drogi S7 w km 54+145.77 nad kanałem "A",
• MD-34 -
most w ciągu drogi P-103 w km 3+383.50 drogi nad kanałem "A",
• wiadukt
drogowy nad drogą S7 w ciągu ul. Żuławskiej,
• cztery
mury oporowe z gruntu zbrojonego w ciągu ul. Żuławskiej,
• PZ 8÷17
- przejścia dla zwierząt małych
Konstrukcje przepustów
zaprojektowano jako betonową skrzynkową, prefabrykowaną. Przekrój poprzeczny
stanowi prefabrykat o wymiarach w świetle poziomym B=3.0m i pionowym H=2.0m i
długość jednego prefabrykatu 1,0m.
Parametry przepustów:
Lp.
|
Nazwa
obiektu
|
Obiekty
projektowane
|
||
Lokal.
km drogi S7
|
Światło
|
długość
|
||
m
|
m
|
|||
1
|
PZ-8,
PZ-8P
|
40+742,00
|
3.0x1.8
|
44,99+17,99
|
2
|
PZ-9
|
43+300,00
|
3.0x1.8
|
42,99
|
3
|
PZ-10
|
46+000,00
|
3.0x1.8
|
41,99
|
4
|
PZ-11
|
50+200,00
|
3.0x1.8
|
40,99
|
5
|
PZ-12
|
50+687,00
|
3.0x1.8
|
40,99
|
6
|
PZ-13
|
51+172,00
|
3.0x1.8
|
42,99
|
7
|
PZ-14
|
51+673,00
|
3.0x1.8
|
44,99
|
8
|
PZ-15
|
52+158,00
|
3.0x1.8
|
42,99
|
9
|
PZ-16
|
52+653,00
|
3.0x1.8
|
40,99
|
10
|
PZ-17
|
53+178,00
|
3.0x1.8
|
42,99
|
Ekrany akustyczne i budowa
przejść dla zwierząt
W ramach inwestycji zaprojektowano
n/w ekrany przeciwhałasowe:
Nazwa
|
Rodzaj
ekranu
|
Strona
|
Km
początkowy
|
Km
końcowy
|
Długość
ekranu
[m]
|
Wysokość
[m]
|
Uwagi
|
E_13
|
przeciwhałasowy
|
P
|
38+323,31
|
38+761,61
|
440,00
|
2,0
|
-
|
E_14
|
przeciwhałasowy
|
L
|
38+319,20
|
39+060.97
|
1084,00
|
1,5
|
MA-15
i
WA-16
|
E_14
|
przeciwhałasowy
|
L
|
39+060.97
|
39+413,83
|
2,0
|
||
E_15
|
przeciwhałasowy
|
P
|
39+740,35
|
39+942,90
|
204,00
|
3,0
|
-
|
E_16
|
przeciwhałasowy
|
P
|
42+090,86
|
42+592,50
|
500,00
|
3,0
|
-
|
EP2
- P
|
przeciwolśnieniowy
|
P
|
44+168,94
|
44+340,58
|
172,00
|
2,2
|
MA-19
|
EP2
- L
|
przeciwolśnieniowy
|
L
|
44+168,44
|
44+341,21
|
172,00
|
2,2
|
MA-19
|
E_17
|
przeciwhałasowy
|
L
|
44+595,64
|
44+890,44
|
292,00
|
2,5
|
-
|
EP3
- P
|
przeciwolśnieniowy
+
dla ochrony
chiropterofauny
|
P
|
45+538,34
|
45+701,37
|
164,00
|
4,0
|
MA-21
|
EP3
- L
|
przeciwolśnieniowy
+
dla ochrony
chiropterofauny
|
L
|
45+536,51
|
45+701,50
|
164,00
|
4,0
|
MA-21
|
E_20
|
przeciwhałasowy
|
L
|
54+807,27
|
55+252,77
Wg łącznicy
L04
0+269,38
|
448,00
|
3,0
|
-
|
E_21
|
przeciwhałasowy
|
L
|
56+308,44
|
56+539,27
|
232,00
|
3,0
|
TU-29
|
W ramach inwestycji
przewidziano budowę 10 przejść dla małych zwierząt (z prefabrykatów żelbetowych
o wymiarach w świetle poziomym B=3.0m i pionowym H=2.0m) oraz przejście dla
dużych i średnich zwierząt odpowiednio pod obiektem MA-19 oraz MA-21 i 22.
Warunki geotechniczne
Z uwagi na występowanie na
obszarze inwestycji gruntów o niewystarczających parametrach wytrzymałościowych
zaprojektowano ich odpowiednie wzmocnienie. W zależności od rodzaju gruntów w
podłożu oraz miąższości warstw gruntów słabonośnych zastosowano następujące
warianty wzmocnienia:
• T01a -
wymiana gruntów,
• T01b -
wymiana gruntów z dodatkowym etapem przeciążenia nadnasypem,
• T02 -
dreny prefabrykowane zwieńczone materacem geosyntetycznym + przeciążenie
nadnasypem,
• T03 -
drenażowe kolumny piaskowe zwieńczone materacem geosyntetycznym + przeciążenie
nadnasypem,
• T04 -
drenażowe kolumny żwirowe zwieńczone materacem geosyntetycznym + przeciążenie
nadnasypem,
• T05 -
przeciążenie nadnasypem,
• T06 -
materac odciążający (miąższość 0,5 – 1,5m),
• T07 -
kolumny DSM-dry zwieńczone materacem geosyntetycznym,
• T08a -
wbijane prefabrykowane pale żelbetowe zwieńczone płytą żelbetową,
• T08b -
żelbetowe pale formowane w gruncie metodą przemieszczeniową zwieńczone płytą
podporową oraz materacem geosyntetycznym,
• T09 -
wgłębne kolumny betonowo - żwirowe formowane w gruncie metodą wibrowymiany
zwieńczone materacem geosyntetycznym,
• T10 -
kolumny jet-grouting zwieńczone materacem geosyntetycznym,
• T11 -
materac geosyntetyczny.
Przebudowa i budowa urządzeń
towarzyszących
Na omawianym odcinku
przewidziano budowę i przebudowę następujących sieci:
• kabli teletechnicznych
ziemnych dalekosiężnych i miejscowych,
• budowę kanału
technologicznego pod potrzeby informacji drogowej oraz pod potrzeby usług szerokopasmowych,
• budowę oświetlenia trasy
zasadniczej, węzłów wraz liniami zasilającymi,
• budowę i przebudowę
oświetlenia dróg niższych klas,
• przebudowę i budowę linii
kablowych i napowietrznych SN 15 kV,
• przebudowę i budowę linii
kablowych i napowietrznych Nn 0.4 kV,
• budowę stacji
transformatorowych,
• przebudowę odcinka linii 400
kV w rejonie rzeki Nogat wraz z budową nowych słupów,
• przebudowę sieci
wodociągowej i magistrale żeliwne w zakresie średnic Dn 150 ÷ Dn 600,
• budowę wodociągów o
średnicach Dn 40÷Dn 160 z rur ciśnieniowych PE oraz o średnicach Dn 90 ÷ Dn 110
z rur ciśnieniowych PVC,
• przebudowę kanalizacji
sanitarnej tłocznej zaprojektowano z rur polietylenowych Dn 110 i Dn 125 z PE,
• przebudowę sieci gazowej
średniego i wysokiego ciśnienia z rur stalowych Dn150 oraz Dn 200,
• budowę kanalizacji
deszczowej z urządzeniami podczyszczającymi wody opadowe – osadniki piasku,
studzienki z deflektorem, separatory,
• przebudowę istniejącej
kanalizacji deszczowej,
• budowę urządzeń wodnych w
postaci poszerzonych rowów i przegród w rowach,
• przebudowę układu rowów
melioracyjnych kolidujących z inwestycją,
• usunięcie kolizji z trasą
kolei wąskotorowej w Kmiecinie i Wężownicy.
.
Branża melioracyjna
Przebudowa układu
melioracyjnego obejmuje likwidację:
• odcinków istniejących rowów
melioracji podstawowej oraz szczegółowej;
• istniejących przepustów
melioracyjnych i drogowych;
• istniejących sączków
drenarskich;
oraz budowę:
• odcinków kanałów melioracji
podstawowej oraz rowów melioracji szczegółowej wraz z ich umocnieniami;
• budowy przepustów i
rurociagów melioracyjnych pod drogą ekspresową S7, na węzłach drogowych,
drogach lokalnych, dojazdowych oraz pod przejściami dla zwierząt wraz z ich umocnieniami;
• przepustów na rowach
melioracji szczegółowej pod przejazdami pomiędzy polami uprawnymi;
• przepustów pod
projektowanymi zjazdami;
• zastawek melioracyjnych;
• zaślepień bądź włączeń
istniejących sączków drenarskich do rowów.
Kanalizacja deszczowa
Wody opadowe i roztopowe
zostaną zebrane z nawierzchni jezdni poprzez wpusty deszczowe z osadnikami i
sprowadzone przez urządzenia podczyszczające. Przed
odpływem wód opadowych do odbiornika przewidziano wykonanie urządzeń do
oczyszczania wód deszczowych: trawiaste rowy drogowe; studzienki rewizyjne z
osadnikami; studnie osadnikowe z deflektorami (przegrodami) SO; separatory SEP
z osadnikami OS – przewidziane dla separacji piasku, szlamu oraz związków
ropopochodnych z wód opadowych spływających z drogi.
Na obiektach inżynierskich
zaprojektowano wpusty mostowe oraz kanały podwieszone. Odwodnienie
modernizowanych dróg poprzecznych oraz dróg dojazdowych przewiduje się do
systemu odwodnienia drogi ekspresowej oraz rowów drogowych.
Sieć wodociągowa i kanalizacyjna
Zakres sieci wodociągowej obejmuje
przebudowę i zabezpieczenie istniejącej oraz projektowanej infrastruktury
wodociągowej.
Sieci energetyczne WN, SN i NN
W ramach zadania z uwagi na
kolizję przewidziano przebudowę jednotorowej linii napowietrznej WN 400kV
relacji Gdańsk Błonia – Olsztyn Mątki na
odcinku od słupa nr 109 do słupa nr 112.
Z projektowanym układem
drogowym kolidują także urządzenia energetyczne SN (15kV) – 14 szt. i NN (0,4
kV) – 19szt. Kolidujące linie napowietrzne SN-15 i nn-0,4kV na całej szerokości
pasa drogowego drogi ekspresowej zostaną skablowane. Kolidujące linii kablowe
zostaną dobezpieczone lub przełożone. Pod drogami i korpusem drogi ekspresowej
kable zostaną ułożone w rurach osłonowych.
Oświetlenie drogowe
W związku ze zmianą układu
drogowego i budową nowego przebiegu drogi ekspresowej S7 istniejące oświetlenie
drogowe zostanie przebudowane. Dla potrzeb nowego układu zostanie wybudowanych
7 szaf oświetleniowych, z których zostaną wybudowane kablowe obwody
oświetleniowe z oprawami drogowymi typu LED.
Sieci teletechniczne
Przebudowa sieci
teletechnicznych służyć będzie do komunikacji poszczególnych urządzeń i
systemów w pasie drogowym. Wykonawca zrealizuje ją poprzez wykonanie kanałów
technologicznych stanowiących ciąg osłonowych elementów obudowy, studni
kablowych oraz innych obiektów lub urządzeń służących umieszczaniu lub
eksploatacji urządzeń infrastruktury technicznej dla całego odcinka drogi
ekspresowej wraz z obszarem przyległym w zakresie niezbędnym do podłączenia instalowanych
i docelowych systemów drogowych.
Sieci Gazowe
Zakres przebudowy sieci
gazowej obejmuje przebudowę kolizji i zabezpieczenie istniejącej infrastruktury
gazowej.
Infrastruktura kolejowa
W ramach zadania konieczne
jest usunięcie i zabezpieczenie kolizji z trasą kolei wąskotorowej w Kmiecinie
i Wężownicy oraz oznakowanie linii Nr 1076 Lisewo-Ostaszewo-Nowy Dwór Gdański w
rejonie wiaduktu WA-16.
Zieleń drogowa
Projektowana inwestycja nie
koliduje z pomnikami przyrody. W ramach projektu zgodnie z zapisami Decyzji
Środowiskowej przewidziano nasadzenia nowej szaty roślinnej. Zieleń
zaprojektowano w formie:
• gęstych pasów zieleni na
odcinkach wskazanych w DŚ,
• pasów drzew, krzewów lub
drzew i krzewów wzdłuż trasy,
• skupin drzew i krzewów na
węzłach,
• nieregularnych układów
zieleni krajobrazowej,
• pasów krzewów wzdłuż dróg
dojazdowych,
• grup krzewów na rondach,
• zieleni naprowadzającej przy
przejściach dla zwierząt,
• trawników.
Zaprojektowana zieleń
nawiązuje swym układem do istniejącego i projektowanego uzbrojenia terenu oraz
układu komunikacyjnego. Projektowana zieleń pełni funkcje: biologiczne,
biocenotyczne, estetyczne oraz techniczne.
Ochrona
środowiska i dziedzictwa kulturowego
Dla określenia wpływu
inwestycji na środowisko w ramach opracowanego projektu w odniesieniu do
uzyskanych dla przedmiotowej inwestycji „Decyzji o środowiskowych
uwarunkowaniach zgody na realizacje przedsięwzięcia” został opracowany „Raport
o oddziaływaniu na środowisko”. Na podstawie prowadzonych prac projektowych i wykonanych
analiz stwierdzono, że:
1. Realizacja zaprojektowanej
drogi ekspresowej wiązać będzie się z przecięciem tylko jednej formy ochrony
przyrody, tj. Obszaru Chronionego Krajobrazu Rzeki Nogat. OChK zostanie
przecięty na długości ok. 1 km w km ~45+600÷48+700. Przewiduje się negatywny
wpływ inwestycji na ten obszar w związku z m.in. przecięciem ekosystemów
wodnych i lądowych, utratą powierzchni terenu, emisją zanieczyszczeń oraz
czasowym płoszeniem zwierząt. Na etapie budowy oddziaływanie będzie krótkoterminowe
i odwracalne. Eksploatacja drogi nie wpłynie także negatywnie na wody rzeki
Nogat. Na terenie Obszarów Chronionego Krajobrazu obowiązują zakazy zgodnie z
Rozporządzeniami powołującymi te obszary.
Zakazy te jednak nie dotyczą
realizacji inwestycji celu publicznego (art. 24 ust. 2 Ustawy o ochronie
przyrody), jakim jest budowa drogi ekspresowej S7.
2. Planowana inwestycja nie
przecina obszarów Natura 2000.
3. Podczas budowy drogi w km
45+000 wraz z przebudową istniejącej sieci energetycznej, dojdzie do
zniszczenia miejsca lęgowego (gniazda) bocianów. Jako formę kompensacji
względem bociana białego należy przyjąć wykonanie prac konserwacyjnych przy
starych gniazdach, obecnie nieczynnych ze względu na grubą warstwę nadbudowy
oraz porośnięcie ich wnętrza przez wysoką roślinność zielną.
4. W ramach inwentaryzacji
przyrodniczej potwierdzono występowanie dogodnych wiekowych, dziuplastych
wierzb stanowiących potencjalne siedlisko występowania pachnicy dębowej. W
związku z realizacją inwestycji konieczne będzie przeprowadzenie wycinki drzew,
w tym o podwyższonym prawdopodobieństwie występowania pachnicy dębowej.
5. Ze względu na wymagania
ochrony ichtiofauny nie występują przeciwwskazania realizacji przedsięwzięcia.
Występuje natomiast konieczność dostosowania terminów wykonywanych prac nad rz.
Nogat do wymagań biologicznych ryb, wiążących się z porą ich rozrodu oraz
podejmowania migracji.
6. Realizacja inwestycji
lokalnie przyczyni się do fragmentacji i izolacji środowisk zamieszkiwanych
przez płazy. Negatywne oddziaływanie będzie związane głównie ze zniszczeniem
fragmentów siedlisk oraz z przecięciem tras migracji płazów i zwiększeniem izolacji
ich stanowisk. Przed rozpoczęciem prac budowlanych przypadających na okres rozrodu
płazów, a więc przed 15 marca, należy zabezpieczyć odcinki trasy w miejscach,
gdzie możliwe jest przenikanie płazów na plac budowy.
7. Stwierdzono 1 stanowisko
lęgowe w obrębie buforu, w bezpośrednim sąsiedztwie drogi(<100 m), w km
48+950. W 2013 r. miejsce gniazdowania bielików objęte zostało strefą ochrony
ostoi, miejsc rozrodu lub regularnego przebywania (Rozporządzenie Ministra
Środowiska z dnia 12 października 2011 r. w sprawie ochrony gatunkowej
zwierząt, Dz. U. Nr 237, Poz. 1419).
W celu pośredniej kompensaty traconego
siedliska przewidziano lokalne zwiększenie bazy żerowej bielika poprzez
odtworzenie zbiornika retencji powierzchniowej w zasięgu występowania
chronionego gatunku, tj. w m. Kamiennik Wielki, gmina Milejewo – teren Nadleśnictw
Elbląg, Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Olsztynie decyzją z dnia 12
maja 2014 r., znak: WOPN-OOP.6401.31.2014.MJ.3, wyraziła zgodę na niszczenie
siedliska pary bielików gniazdujących w oddz. 474a na terenie Nadleśnictwa
Elbląg, Leśnictwa Janowa poprzez wycięcie drzew o powierzchni ok. 2,5 ha w celu
budowy nowo projektowanej drogi ekspresowej S7
Regionalna Dyrekcja Ochrony
Środowiska w Olsztynie decyzją z dnia 12 maja 2014 r., znak: WOPN-OOP.6442.8.2014.MJ.3,
odmówiła natomiast likwidacji strefy ochrony całorocznej ustanowionej do
stanowiska bielika na terenie Nadleśnictwa Elbląg, oddział 474a. Organ
proponuje, aby po przeprowadzeniu podziału geodezyjnego Wnioskodawca wydzielił
z oddz. 474a tę część, która zostanie zajęta przez pas drogowy przyszłej drogi.
Następnie wystąpił do tutejszego organu o zmianę przebiegu granic ww. strefy, poprzez
wyłączenie z niej pasa drogowego. Wniosek o zmniejszenie strefy całorocznej
powinien dotyczyć powierzchni ok. 2,5 ha, która zostanie zajęta przez pas
drogowy. Po dokonaniu podziału oddz. 474a oraz wyłączenia z niego ww.
powierzchni ok. 2,5 ha, organ nie widzi przeciwskazań do zmiany granic strefy
ochrony całorocznej. W ten sposób obszar, na którym będą prowadzone prace
budowlane nie będzie znajdował się w strefie ochronnej bielika. Jednocześnie
zostanie zachowany kompleks leśny, w którym w przyszłości np. po wybudowaniu
drogi, możliwe będzie dalsze bytowanie bielika lub innego gatunku chronionego.
8. W związku z koniecznością
niszczenia siedlisk gatunków chronionych konieczne jest uzyskanie zgody
Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gdańsku na derogację od zakazów
ochrony gatunkowej.
9. Aby zminimalizować ryzyko
kolizji ptaków z ekranami, nie należy stosować ekranów przezroczystych, a jeśli
to konieczne należy wlaminować na ekranach czarne paski o szerokości 2 cm w
odległości nie większej niż 10 cm od siebie.
10. Przebudowywana linia 400kV
przecinająca dolinę Nogatu koło miejscowości Jazowa może stanowić barierę dla
korytarza migracyjnego ptaków. Jako optymalny sposób zabezpieczenia wskazuje
się jaskrawe kule ostrzegawcze rozwieszone w zagęszczeniu co 50-200 m.
11. Zaprojektowano 3 przejścia
dla dużych i średnich zwierząt (MA-19, MA-21 i MA-22) oraz 10 przepustów dla
małych zwierząt. Zaprojektowano także ogrodzenie, płotki naprowadzające oraz
zieleń przy przejściach i przepustach.
13. Stwierdzono występowanie 3
siedlisk przyrodniczych wymienionych w Załączniku I Dyrektywy Siedliskowej:
6430-3 Niżowe, nadrzeczne ziołorośla okrajkowe, 3150 Starorzecza i naturalne
eutroficzne zbiorowiska wodne ze zbiorowiskami z Nymphaeion, Potamion i *91E0-3
Niżowy łęg olszowo-jesionowy Fraxino-Alnetum (siedlisko priorytetowe).
Realizacja inwestycji przyczyni się do zniszczenia ich fragmentów, kolidujących
z przebiegiem trasy. Aby zminimalizować negatywne oddziaływanie na stwierdzone
siedliska przyrodnicze należy ich obszary zabezpieczyć drewnianym ogrodzeniem
od strony pasa drogowego i miejsca te oznaczyć tabliczką
informacyjno-ostrzegawczą.
14. Na obszarze objętym
inwentaryzacją przyrodniczą stwierdzono łącznie występowanie 5 cennych gatunków
roślin naczyniowych, w tym 4 gatunki objęte ochroną prawną i 4 gatunki specjalnej
troski (rzadkie lub zagrożone). Zniszczeniu ulegnie 1 gatunek objęty ochroną prawną
– ścisłą: salwinia pływająca Salvinia natans. Liczna populacja tworząca gęsty kożuch
na pow. ok. 1 ha oraz 1 gatunek specjalnej troski: starzec nadrzeczny Senecio
fluviatilis.
15. Jako rekompensatę strat
wynikających z wycinki zadrzewień kolidujących z realizacją inwestycji
zaprojektowano nasadzenia zieleni w postaci pasów krzewów i drzew o rodzimym
składzie gatunkowym dostosowanym do siedliska, lokalnych warunków
klimatycznych, glebowych i biocenotycznych, po obu stronach projektowanej
inwestycji.
16. Odcinek drogi ekspresowej
S7 leży poza zasięgiem Głównych Zbiorników Wód Podziemnych (GZWP). Na trasie i
w rejonie inwestycji nie zinwentaryzowano ujęć wód Podziemnych.
17. Układ kanałów melioracji
podstawowej i rowów szczegółowych Żuław Wiślanych został przebudowany i
dostosowany do projektowanych przepustów pod trasą oraz powiązaniem zgodnie z
ich przebiegiem w obrębie danego polderu.
18. Inwestycja zakłada
odwodnienie powierzchniowe lub poprzez system kanalizacji deszczowej trasy do
własnego zlokalizowanego w pasie drogowym systemu rowów odwadniająco - oczyszczających.
Odbiornikami wód po odpowiednim podczyszczeniu będą rowy drogowe i istniejące
rowy melioracji szczegółowej oraz cieki podstawowe.
19. W zakresie gospodarki
wodno-ściekowej i ochrony zasobów wód naturalnych na terenie planowanej
inwestycji w fazie normalnej eksploatacji nie wystąpią zagrożenia dla zdrowia ludzi
oraz dla środowiska naturalnego. Zaprojektowane systemy odwodnienia drogi
spełnią wymagania określone w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 24
lipca 2006 r. w sprawie warunków, jakie należy spełnić przy wprowadzaniu
ścieków do wód lub do ziemi, oraz w sprawie substancji szczególnie szkodliwych
dla środowiska wodnego, i nie spowodują zagrożenia dla życia i zdrowia ludzi.
20. Linia wysokiego napięcia
400 kV, kolidująca z trasą zostanie przebudowana zgodnie z Warunkami
Technicznymi dla tych urządzeń bez szkody dla stanu środowiska w jej otoczeniu.
Dla linii 400kV została uzyskana Decyzja Środowiskowa. Obliczone zasięgi
oddziaływania przebudowywanej linii wysokiego napięcia wykazały, że nie
przewiduje się negatywnego oddziaływania na zdrowie ludzi. Stwierdza się, że o
ile prace związane z przebudową przebiegu linii wysokiego napięcia będą
wykonane z zachowaniem najwyższych standardów to oddziaływanie na środowisko
takich instalacji wiąże się jedynie z możliwością wystąpienia awarii
technicznej sieci. Jeżeli taka awaria nie nastąpi to oddziaływanie na
środowisko będzie znikome.
21. Gospodarka odpadami
związana z robotami drogowymi i towarzyszącymi im konstrukcjami mostowymi i
instalacjami nie stanowi zagrożenia dla stanu środowiska zarówno w fazie budowy
jak i normalnej eksploatacji drogi.
22. Głównym źródłem hałasu na
analizowanym obszarze będą pojazdy samochodowe poruszające się po projektowanej
trasie. Z prognostycznych obliczeń propagacji hałasu w terenie wynika, że
przewiduje się działania ochronne w stosunku do zabudowy mieszkalnej znajdującej
się w zasięgu oddziaływania ponadnormatywnego hałasu, w postaci ekranów akustycznych,
które zapewnią standardową jakość środowiska w zakresie ochrony przed hałasem.
23. Przeprowadzone obliczenia
wielkości emitowanych zanieczyszczeń powietrza wykazały, że nie należy
spodziewać się przekroczeń wartości odniesienia dla żadnej z analizowanych
substancji określonych w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 26 stycznia
2010 r. Standardy jakości środowiska w zakresie ochrony powietrza
atmosferycznego będą zachowane.
24. Na terenie projektowanej
trasy występują obiekty wymagające ochrony konserwatorskiej -stanowiska
archeologiczne. Na podstawie badań powierzchniowych i sondażowych wytypowano
stanowiska do nadzoru archeologicznego oraz do przeprowadzenia ratowniczych
archeologicznych badań wykopaliskowych.
Przedmiotowa inwestycja nie
koliduje z zabytkami nieruchomymi wpisanymi do rejestru zabytków oraz do
krajowej, wojewódzkiej lub gminnej ewidencji zabytków i umieszczonymi w
miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.
Zestawienie
powierzchni terenu
Powierzchnia inwestycji (teren
objęty zgodą na realizację inwestycji) - 322,1 ha, w tym powierzchnia
ograniczenia w korzystaniu z nieruchomości, w celu dokonania przebudowy
istniejących sieci uzbrojenia terenu i dróg innych kategorii - 28,4 ha.
Powierzchnia umocnienia skarp -
69,0 ha
Wielkość
podstawowych robót na drodze S7
• roboty ziemne nasypy - 3 030
000 m3,
• roboty ziemne wykopy - 196
000 m3,
• powierzchnia wzmocnienia
podłoża - 1 462 000 m2,
• budowa nawierzchni
bitumicznych - 623 000 m2,
• chodniki i ścieżki rowerowe -
12 800 m2,
• budowa obiektów mostowych - 22
szt.,
• budowa przepustów w ramach
przejść dla małych zwierząt - 11 szt.,
• budowa przejść dla średnich
i dużych zwierząt - 3 szt.,
• budowa ekranów akustycznych -
3 200 m,
• budowa ekranów
przeciwolśnieniowych - 344 m,
• budowa ekranów
przeciwolśnieniowych oraz dla ochrony chiropterofauny - 328 m,
• nasadzenie drzew liściastych
- 5 234 szt.
• nasadzenia krzewów
liściastych - 30 304 szt.,
• wykonanie trawników - 171,12
ha.
Wielkość
podstawowych robót przy przebudowie skrzyżowania S7 z ul. Żuławską
• roboty ziemne nasypy – 40 912
m3,
• roboty ziemne wykopy – 4 231
m3,
• powierzchnia wzmocnienia
podłoża – 31 750 m2,
• budowa nawierzchni
bitumicznych – 13 305 m2,
• chodniki i ścieżki rowerowe –
5 035 m2,
• budowa obiektów mostowych - 1
szt.,